Skąd pochodzi produkt? Czy zawiera substancje alergenne? A może był głęboko mrożony? 13 grudnia 2014 r. wchodzi w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego dotyczące zasad etykietowania żywności. Konsument będzie mógł teraz wyczytać z etykiet artykułów spożywczych więcej niż dotychczas.
Producenci z branży spożywczej mieli trzy lata na wprowadzenie nowych, czytelniejszych etykiet, ułatwiających konsumentowi świadomy wybór produktów. Co się zmieni? Przede wszystkim rozmiar czcionki ? minimalna wielkość liter w ?polu widzenia? ma wynosić 1,2 mm. W przypadku nazw substancji mogących wywołać alergie tekst ma być podkreślony i musi się wyraźnie wyróżniać.
?Na opakowaniu znajdą się też informacje o składzie produktu, kraju pochodzenia, wadze netto, specjalnych warunkach, w jakich był wytwarzany dany artykuł spożywczy, a w przypadku mięs ? nawet o rodzaju hodowli i miejsca uboju? ? mówi serwisowi infoWire.pl Karol Stec z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Dodatkowo od 2016 r. na każdej etykiecie podawana będzie informacja o wartości odżywczej (zawartości tłuszczów, nasyconych kwasów tłuszczowych, węglowodanów, cukrów, białek oraz soli) większości produktów.
Dla producentów unijne rozporządzenie to rewolucja, która wiąże się z kosztami wymiany wszystkich etykiet i opakowań oraz zmianą szaty graficznej, która nie może wprowadzać w błąd. ?Zmiany mają charakter prokonsumencki. Klient jest panem i władcą dla producentów, jeśli chodzi o asortyment spożywczy. To jest odpowiedź na prośby konsumentów o przekazywanie rzetelnych informacji o produkcji i sprzedaży, ale również na trendy, które widzimy wśród konsumentów, czyli przywiązywanie ogromnej wagi do składników, miejsca pochodzenia produktów itp.? ? podkreśla ekspert.
Nowe przepisy dotyczą także towarów sprzedawanych przez internet oraz w lokalach gastronomicznych ? w kartach menu pod nazwą dania będzie trzeba podać składniki (w tym te uczulające), które zostały użyte do jego przygotowania.
dostarczył infoWire.pl