Data publikacji: 2018-03-15
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Stanowią już 20% branży. Poznaj kobiety w logistyce
Kategoria: BIZNES, Firma
W branży transportowej w Polsce 1/5 pracowników to kobiety – wynika z raportu Eurostatu. Najwyższy odsetek w Unii Europejskiej odnotowano na Cyprze – 31%, a najniższy w Luksemburgu.
Jak wygląda praca w tej „męskiej” branży? Oto historie kobiet, które od dwóch dekad robią karierę w logistyce.
Branża transportowa w Polsce to w 20% kobiety i w 80% mężczyźni – wnika z danych Eurostat Labour Force Survey*. Biorąc pod uwagę odsetek pań, nasz kraj znajduje się w połowie europejskiej stawki. Najwięcej kobiet w tej branży jest na Cyprze (31%), we Francji (27%) i w Czechach (26%). Najmniej w Luksemburgu (12%), Grecji i Słowenii (po 16%).
Równowaga w logistyce
Marta Jakubczak zaczęła swoją przygodę z logistyką pod koniec lat 90. w dziale spedycji międzynarodowej. Jak wspomina, w tamtych czasach rynek kurierski znacznie różnił się od dzisiejszego, przede wszystkim ze względu na mniejszy udział e-commerce oraz rozbudowane procedury celne (Polska nie była członkiem Unii Europejskiej). Dzisiejsze GLS Poland pamięta jeszcze jako Szybką Paczkę. Firma rozrastała się na jej oczach i przy jej udziale. Marta Jakubczak krok po kroku przechodziła przez różne szczeble rozwoju, a obecnie zajmuje stanowisko kierownika działu reklamacji w centrali GLS Poland. Dzisiaj nie wyobraża sobie życia bez logistyki, a najwięcej satysfakcji sprawia jej współpraca z ludźmi i możliwość współtworzenia nowych procesów. – Chociaż w firmie przeważają mężczyźni, zarządzam 10-osobowym, typowo kobiecym działem – mówi Marta Jakubczak. – Cechy, które nas wyróżniają to obok dbałości o szczegóły, wielozadaniowość i podzielność uwagi. To bardzo ważne, kiedy czas odgrywa kluczową rolę, a dynamika sytuacji wymaga podejmowania szybkich decyzji. Podobnie jak w życiu, w biznesie ważne jest zachowanie równowagi i dawanie równych szans bez względu na płeć – dodaje.
Z tym zdaniem zgadza się Anna Gryczewska, od 6 lat kierownik filii GLS Poland w Siedlcach. Jednocześnie zwraca uwagę, że w logistyce istotne są przede wszystkim kompetencje. – Myślenie strategiczne, zaangażowanie, konsekwencja w dążeniu do celu i umiejętność pracy pod presją czasu, to podstawa w branży kurierskiej – mówi Anna Gryczewska. – Owszem, cechy typowo kobiece ułatwiają codzienne zadania. Nikt, tak jak my, nie potrafi pogodzić wielu spraw na raz, szybko i skutecznie reagować w niespodziewanych sytuacjach, czy motywować i inspirować zespół. Zbudowanie pozytywnej atmosfery w relacjach z pracownikami, kurierami czy przewoźnikami jest niezmiernie ważne. Liczy się charyzma, pasja i zdolność roztaczania wizji kierunku, do którego dążymy – dodaje.
Pozytywne widoki na przyszłość
Kinga Młynarczyk, kierownik działu operacyjnego GLS Poland w Strykowie, ceni logistykę za różnorodność, liczne możliwości sprawdzenia się i wykazania w wielu dziedzinach. – Mało brakowało i moja ścieżka kariery powędrowałaby w zupełnie inną stronę. Po maturze chciałam się po prostu usamodzielnić. Na ogłoszenie pracy w magazynie trafiłam przypadkowo. Nigdy nie myślałam o logistyce. Przeszłam rekrutację, okazało się, że to jest to – mówi Kinga Młynarczyk. Dzisiaj pracuje jako kierownik działu operacyjnego i jest jednym z wielu przykładów kobiet, które odgrywają coraz większą rolę na stanowiskach kierowniczych i menedżerskich w logistyce. – Myślę, że siłą kobiet na takich stanowiskach jest znakomity kontakt z podwładnymi i tworzenie dobrych relacji interpersonalnych wśród bardzo różnorodnych charakterów. Jesteśmy otwarte i staramy się pomóc w rozwiązaniu problemów. Dzięki temu kobieta–szef jest bardzo lubiana wśród pracowników – dodaje.
Z kolei Natalia Sielicka jest kierownikiem ds. transportu GLS Poland w Gdańsku. Zarządza dużym zespołem, składającym się z ponad 100 kurierów i 15 przewoźników. Zajmuje się optymalizowaniem, zarządzaniem i projektowaniem rejonów kurierskich. Dba także o to , aby praca zespołu odbywała się zgodnie z wdrożonymi procedurami i zachowaniem efektywności na zakładanym poziomie. Z logistyką związała się ponad 12 lat temu, jeszcze w czasie studiów. Cieszy się, że wybrała tę branżę na początku swojej drogi zawodowej. Rozwija się w niej i zaznacza, że transport coraz chętniej otwiera się na kobiety.
– GLS jest przykładem firmy, w której kobiety znalazły swoje miejsce na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej. Najważniejsze są kompetencje, umiejętności oraz zaangażowanie członków zespołu – mówi Natalia Sielicka. – Wzrost liczby kobiet w logistyce wynika z większej elastyczności pracodawców. Poza tym Polska to bardzo dynamicznie rozwijający się rynek, na którym branża logistyczna będzie się dynamicznie wzrastać. Bardzo ważne, by dużą częścią tego rozwoju były kobiety – dodaje.
*Źródło: https://ec.europa.eu/transport/facts-fundings/scoreboard/compare/people/women-public-transport_en
GLS Poland i Grupa GLS
GLS Poland to spółka-córka General Logistics Systems B.V. (z siedzibą w Amsterdamie). GLS świadczy niezawodne, wysokiej jakości usługi kurierskie, logistyczne oraz ekspresowe dla ponad 240 000 Klientów. “Lider jakości w europejskiej logistyce przesyłek” to główna zasada działania GLS, a zrównoważony rozwój to jedna z podstawowych wartości. Dzięki własnym spółkom oraz partnerom Grupa stworzyła sieć obejmującą 41 państw Europy i 7 stanów USA. Ponadto, dzięki umowom partnerskim, GLS dysponuje także połączeniami globalnymi. Infrastruktura GLS to 62 centralne sortownie oraz ponad 1 000 oddziałów, dzięki niej GLS jest jednym z wiodących operatorów logistycznych w Europie. Ponad 17 000 pracowników obsługuje rocznie 508 milionów paczek. Każdego dnia około 26 000 pojazdów wyrusza w trasę dla GLS. W roku fiskalnym 2016/2017 obroty GLS wyniosły 2,5 miliarda euro.
Więcej informacji: https://gls-group.eu/PL/pl/home
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Firma