Data publikacji: 2020-04-01
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Koronachaos w firmie: na jakich fundamentach powinna być oparta komunikacja
Kategoria: BIZNES, Firma
Nieskuteczna komunikacja w firmie to koszt 40 tys. złotych rocznie. Liczba ta dotyczy jednak okresu, w którym funkcjonowanie firmy nie jest zagrożone przez globalną epidemię.
Nieskuteczna komunikacja w firmie to koszt 40 tys. zÅ‚otych rocznie. Liczba ta dotyczy jednak okresu, w którym funkcjonowanie firmy nie jest zagrożone przez globalnÄ… epidemiÄ™. W tej chwili kwota ta poszybowaÅ‚a w górÄ™, a komunikacja wewnÄ™trzna jest szansÄ… na dalsze, sprawne funkcjonowanie firmy po epidemii. O jakich elementach należy pamiÄ™tać komunikujÄ…c siÄ™ z pracownikami w dobie kryzysu?Â
Kryzys? Jaki kryzys?
Pierwszym krokiem jest zaakceptowanie rzeczywistoÅ›ci. Fakt – firma jest w momencie kryzysowym. Oznacza to, że istnieje zagrożenie, że cele biznesowe nie zostanÄ… osiÄ…gniÄ™te lub nastÄ…pi konieczność podejmowania trudnych decyzji, jakimi bÄ™dÄ… zwolnienia części zaÅ‚ogi lub obniżanie pensji. Czasy niepewnoÅ›ci wymagajÄ… jednak od kadry kierowniczej dużo wysiÅ‚ku zawodowego i poÅ›wiÄ™ceÅ„. JeÅ›li zarzÄ…dzasz zespoÅ‚em, Twoim obowiÄ…zkiem jest pomóc mu przejść przez ten kryzys, nie zatajajÄ…c istotnych informacji.Â
Zadanie dla ciebie: PowoÅ‚aj zespół odpowiedzialny za reagowanie na nowo powstaÅ‚e problemy i opracowujÄ…cy plan awaryjny. JeÅ›li nie masz doÅ›wiadczenia w zarzÄ…dzaniu kryzysem, poproÅ› ekspertów, którzy pomogÄ… ci odpowiednio zaplanować strategiÄ™ dziaÅ‚aÅ„ i powoÅ‚ajÄ… sztab kryzysowy. Krok drugi – w komunikacji z pracownikami powiedz prawdÄ™ – przedstaw, jak wyglÄ…da aktualna sytuacja. Na bieżąco aktualizuj informacje i dobierz odpowiedni kanaÅ‚ komunikacji, aby każdy pracownik miaÅ‚ jasny oglÄ…d sytuacji. Fakty sÄ… na wagÄ™ zÅ‚ota i majÄ… duże znaczenie w czasach poważnego kryzysu.Â
ZarzÄ…dzanie kryzysowe – jasne wytyczne
WedÅ‚ug danych przedstawionych przez Deloitte 46% przedsiÄ™biorstw planuje obniżyć swoje oczekiwania pod wzglÄ™dem wyników na rok 2020. Należy jednak zrobić wszystko, aby zapewnić przypÅ‚yw Å›rodków finansowych i utrzymać rytm pracy. Mimo że wielu pracowników wykonuje pracÄ™ zdalnie (i jest to dla nich nowość), to warto okreÅ›lić zasady, które pozwolÄ… im wypracować nowÄ… rutynÄ™ (np. godziny zebraÅ„, sposób komunikacji z klientami, czy zadania do wykonania).Â
ZarzÄ…dzanie kryzysowe, oparte na przejrzystej komunikacji wewnÄ™trznej jest kluczem do przetrwania w sytuacji epidemii- tÅ‚umaczy Bartosz ZieliÅ„ski z agencji Commplace, wspierajÄ…cej firmy w zarzÄ…dzaniu kryzysowym. W wielu przypadkach to głównie odpowiednia komunikacja wewnÄ™trzna przedsiÄ™biorstwa bÄ™dzie kluczowym czynnikiem wpÅ‚ywajÄ…cym na późniejsze funkcjonowanie firmy i employer branding. Panika jest zaraźliwa. Ale spokój także. WÅ‚aÅ›nie dlatego warto stworzyć jasny plan dziaÅ‚ania, który pozwoli pracownikom zachować namiastkÄ™ codziennoÅ›ci i wykonywać swoje obowiÄ…zki – dodaje ekspert z Commplace.Â
Zadanie dla ciebie: komunikuj siÄ™ częściej ze swoim zespoÅ‚em. Dobrym pomysÅ‚em jest organizacja codziennych, porannych spotkaÅ„ z pracownikami (po wczeÅ›niejszej odprawie z zespoÅ‚em kryzysowym lub kierowniczym). Niech każdy pracownik otrzyma konkretnÄ… listÄ™ wytycznych dotyczÄ…cych funkcjonowania jego stanowiska pracy.Â
Komunikacja wewnętrzna: słuchaj i pytaj
Niepokój i stres emocjonalny mogÄ… być szkodliwe dla produktywnoÅ›ci. Dodatkowo – pracownicy peÅ‚niÄ… funkcjÄ™ ambasadorów marki. JeÅ›li nie zostanÄ… poinformowani i nie zrozumiejÄ… bieżącego poÅ‚ożenia firmy, ich panika może przenieść siÄ™ na zewnÄ…trz organizacji. WÅ‚aÅ›nie dlatego rób czÄ™ste zdalne spotkania i zebrania. BÄ…dź dostÄ™pny i gotowy na rozmowÄ™, a także czÄ™sto pytaj pracowników o ich samopoczucie.
Sytuacje, które zmuszajÄ… nas do zerwania z codziennymi rytuaÅ‚ami i przyzwyczajeniami, u wielu osób wywoÅ‚ujÄ… trudne emocje. PojawiajÄ… siÄ™: lÄ™k przed przyszÅ‚oÅ›ciÄ…, obawa o zdrowie bliskich, irytacja z powodu odwoÅ‚anych spotkaÅ„, żal z powodu przepadajÄ…cych okazji biznesowych, czy smutek. Dlatego tak istotne jest umiejÄ™tne zarzÄ…dzanie ludźmi oraz ich emocjami-mówi mgr Dorota Ben, terapeuta i trener rozwoju osobistego.Â
Zadanie dla ciebie: zatroszcz siÄ™ o zdrowie fizyczne i psychiczne swoich pracowników. Podczas spotkaÅ„ – czy w siedzibie firmy, czy zdalnych, pytaj o emocje i obawy pracowników. PrzemyÅ›lana komunikacja wewnÄ™trzna pozwoli zbudować relacjÄ™ z pracownikami, która finalnie wpÅ‚ynie na employer branding.Â
Na koniec – pomyÅ›l o wykorzystaniu w komunikacji wewnÄ™trznej wiedzy i pozycji ekspertów. JeÅ›li masz możliwość – wÅ‚Ä…cz do rozmów lekarzy lub naukowców. Ich wizerunek i wiarygodność pomogÄ… pracownikom zachować spokój i przetrwać kryzys.Â
Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Firma