Handel internetowy tak w Polsce jak i na świecie szybko się rozwija. Szacuje się, że w 2015 roku może stanowić aż 6% całej sprzedaży detalicznej w Polsce. Wszystko za sprawą klientów, którzy coraz częściej decydują się na zakupy w sieci.
Z drugiej strony, do wzrostu rynku e-commerce przyczynia się łatwość, z jaką można obecnie założyć sklep internetowy. Samo uruchomienie sprzedaży nie gwarantuje jednak sukcesu. Trzeba to zrobić z głową, tak aby marzenie nie przerodziło się w bolesne niepowodzenie.
?Click Shop to nowoczesna platforma do prowadzenia handlu w Internecie. Dzięki całodobowemu wsparciu technicznemu oraz merytorycznemu, spełni oczekiwania zarówno nowych użytkowników, nie posiadających podstawowej wiedzy, jak prowadzić sprzedaż, a także użytkowników zaawansowanych, doświadczonych w e-handlu i prowadzeniu biznesu na nieco większa skalę.? ? powiedział Tomasz Andrzejczuk Kierownik Marketingu Produktu ? ?clickshop.pl to jednak nie tylko sklep, to cały ekosystem partnerów dostępnych na wyciągnięcie ręki naszych klientów.?
Chcesz założyć e-sklep, ale nie wiesz od czego zacząć? Oto 6 prostych kroków do sukcesu.
- Produkt jest kluczem
Pierwszym i najtrudniejszym krokiem do założenia skutecznego sklepu internetowego jest wybór produktu. Najlepiej takiego, który dobrze znasz i który jednocześnie zapełnia ważną niszę, a więc, na który zaistnieje popyt.
Szukając niszy trzeba jednak zachować ostrożność. Jeśli pomysł na produkt wydaje się oczywisty, ale nikt w sieci nie sprzedaje jeszcze nic podobnego, oznaczać to może dwie rzeczy: albo Twój pomysł jest ? mimo wszystko ? tak nowatorski, że nikt na niego wcześniej nie wpadł, albo zwyczajnie, nie było na niego popytu. To samo tyczy się pomysłów bardzo oryginalnych. Być może nisza, którą zapełniają, nie jest wystarczająca, aby osiągnąć sensowne obroty.
Warto też, przynajmniej na początku działalności, zawęzić asortyment do logicznego i spójnego minimum. Pomoże to w efektywniejszym pozycjonowaniu sklepu oraz pozwoli uniknąć konkurowania z dużymi sklepami.
- Niech klienci też wiedzą, co sprzedajesz i za ile
Równie ważne jest poprawne opisanie produktów. Być może w przypadku bazy kilkuset produktów wydaje się to niemożliwe do zrealizowania, ale rzetelne opisanie produktów z perspektywy klienta to podstawa e-handlu. Duża liczba użytkowników, robiących zakupy w sieci nie wie, co konkretnie chce kupić. Jednego jednak jest pewne ? nie ma czasu na długotrwałe poszukiwania. Dlatego sam fabryczny numer modelu odkurzacza nie przekona ich do zakupu. Przystępny opis jego funkcji lepiej spełni to zadanie.
Równie ważne co opisy, są także ceny produktów. Muszą być spójne w ramach sklepu, logiczne i wyraźnie zaznaczone. Klient nie może zastanawiać się, czy są podane brutto, czy netto, a także dlaczego wartość koszyka jest inna niż suma cen wybranych produktów.
- Zapewnij niezbędne mechanizmy ? w jednym miejscu
Wsparcie na etapie wyboru produktów to nie koniec. Handel to wymiana pieniężno-towarowa. W żywotnym interesie sprzedającego jest zadbanie o to, aby klient zapłacił za wybrane przez siebie produkty. Warto więc zainwestować w platformę sklepową, oferującą zintegrowane systemy płatności on-line oraz obsługę logistyczną. Przykładem takiego rozwiązania może być Click Shop. Platforma zapewnia stabilnie działającą infrastrukturę oraz wiele niezbędnych w e-handlu narzędzi ? moduł sprzedażowy, zaplecze logistyczne i możliwość realizowania płatności on-line.
- Nie przeszkadzaj klientom w kupowaniu
Skuteczny sklep internetowy musi być przejrzysty i przystępny. Mowa zarówno o wyglądzie sklepowej witryny jak i o bazie produktów, informacjach o aktualnych promocjach, wariantach płatności oraz warunkach dostawy towarów. Wszystko to musi być łatwo dostępne. Szukając produktów, klient nie może natrafiać na sztuczne przeszkody.
- Nie czekaj na klientów ? dotrzyj do nich sam
?Otwarcie sklepu to dopiero początek przygody z handlem w sieci. Żeby rzeczywiście zacząć sprzedawać, trzeba zatroszczyć się o klientów. Półki mogą się, bowiem, uginać od towarów, ale jeśli nikt nie wie o istnieniu Twojego sklepu, nawet nie zapozna się ze skrzętnie wybraną przez Ciebie ofertą.? ? powiedział Tomasz Andrzejczuk z home.pl.
Promocję własnego sklepu warto rozpocząć od reklam w Google, najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej na świecie. Niektóre platformy, umożliwiające zakładanie e-sklepów zapewniają też gładką integrację z porównywarkami cen oraz popularnymi serwisami aukcyjnymi. Dostępność sklepu i jego produktów to też element shopping experience.
Dysponując już bazą klientów, warto założyć firmowy fanpage na Facebooku. Za jego pośrednictwem można organizować promocje, powiadamiać o wydarzeniach związanych ze sklepem, aktywizować społeczność oraz brać udział w merytorycznych dyskusjach. Spraw, aby twoi klienci czuli się wyróżnieni i wiedzieli co dzieje się w sklepie bez konieczności wchodzenia na jego stronę. Pomocna będzie w tym przypadku kompatybilność z mediami społecznościowym, także zapewniana przez niektóre platformy sklepowe.
- Nie przestawaj się starać!
Analizuj efekty swoich działań i koryguj je na bieżąco. Nie bój się uczyć tak na własnych błędach, jak i na sukcesach. Każdy klient jest inny. Podobnie ma się rzecz ze sklepami.
?Dobra oferta produktowa, płynna, fachowa obsługa i pewność dostawy mogą sprawić nie tylko, że klient zgodzi się ten jeden raz zapłacić w naszym sklepie nieco więcej niż gdzie indziej. Może nas dzięki temu polecić znajomym, a po jakimś czasie wrócić po więcej. Wypracowanie takiej relacji jest bezcenne i trzeba o nią dbać? ? powiedział Tomasz Andrzejczuk z home.pl.
dostarczył infoWire.pl