Inflacja

Inflacja po raz kolejny w górę, sieci handlowe starają się ograniczać podwyżki

Inflacja po raz kolejny w górę, sieci handlowe starają się ograniczać podwyżki
Inflacja w Polsce galopuje a prognozy wskazują, że będzie jeszcze drożej. Największe sieci handlowe wciąż optymalizują swoje strategie cenowe i wprowadzają aktywną politykę promocyjną tak żeby ograniczyć podwyżki cen żywności. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów utrzymały się na tym samym poziomie co we wrześniu br. a wartość koszyka maksymalnego jest niższa o 14,45% w porównaniu do ubiegłego roku. Auchan po raz pierwszy z koszykiem zakupowym poniżej 200

Inflacja po raz kolejny w górę, sieci handlowe starają się ograniczać podwyżki

Inflacja w Polsce galopuje a prognozy wskazują, że będzie jeszcze drożej. Największe sieci handlowe wciąż optymalizują swoje strategie cenowe i wprowadzają aktywną politykę promocyjną tak żeby ograniczyć podwyżki cen żywności. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów utrzymały się na tym samym poziomie co we wrześniu br. a wartość koszyka maksymalnego jest niższa o 14,45% w porównaniu do ubiegłego roku. Auchan po raz pierwszy z koszykiem zakupowym poniżej 200 zł.

Rekordowe przyśpieszenie inflacji
Ceny w Polsce wciąż rosną. Najbardziej drożeje żywność i energia. Z danych GUS wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2021 roku były wyższe o 6,8% niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,1%. W ocenie analityków inflacja na koniec roku przekroczy poziom 7%.
W październiku br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 226,81. To minimalny spadek na poziomie 0,16 zł, czyli o 0,07% w porównaniu do września br. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 6 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w październiku br. były wyższe niż we wrześniu. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (6,56%). Natomiast w ujęciu rocznym, nieznaczny wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach wobec 2020 roku. Były to: Tesco (8,15%), E.Leclerc (1,30%), inna sieć Cash&Carry (1,06%), Carrefour (0,64%), czy Intermarché (0,41%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci Makro, w której średnia cena w październiku 2021 r. była niższa o 17 zł niż przed rokiem.

Porównanie wartości koszyków w poszczególnych sieciach handlowych
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 178,75 zł (mniej o 1,54 zł niż we wrześniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 281,86 zł (mniej o 6,77 zł niż we wrześniu). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w październiku 2021 r. była wyższa o 0,57% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku br. tańszy o 14,45% niż w 2020 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zmniejszyła się o 1,33% z 229,86 zł w październiku 2020 r. do 226,81 zł w październiku 2021 r.

A to już wiesz?  Minimalny koszyk zakupowy w lipcu droższy o 5,99% w skali roku

– Z miesiąca na miesiąc inflacja bije kolejne rekordy. Ekonomiści prognozują, że jeszcze w tym roku wskaźnik poziomu cen towarów i usług przebije barierę 7 procent. Naszym zdaniem największy wzrost cen żywności jest jeszcze przed nami i odnotujemy go w I połowie 2022 roku. W najbliższym czasie możemy się spodziewać intensywnych działań promocyjnych sieci handlowych, związanych z nadchodzącymi świętami. Klienci mimo powszechnej drożyzny ruszą do sklepów, chcąc zadbać by na świątecznych stołach niczego nie zabrakło – komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan z kolejnym rekordem
Liderem październikowego rankingu wciąż pozostaje sieć Auchan. Dodatkowo, po raz pierwszy od początku opracowywania raportu Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® przez ASM Sales Force Agency cena zestawu analizowanych produktów spadła poniżej granicy 200 zł. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 198,04 zł. To o 6,43zł mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu, należący przed miesiącem również do Auchan.

Porównanie wartości koszyków w różnych kanałach sprzedaży
Natomiast najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w sieci Tesco, gdzie wartość zakupów wyniosła 242,78 zł, czyli o ponad 22% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Niezmiennie e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 255,92 zł, co stanowi nieznaczny spadek cen w tym kanale o 4,69 zł (1,80 %) wobec września.

Najtaniej w dyskontach, kanał e-grocery z nieznacznym spadkiem
Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w październiku 2021 r. wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 219,02 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać blisko 17% więcej.
Październik 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do września br. Koszt zakupów online spadł o 1,80% względem września. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (8) można było znaleźć w sieci Auchan (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny, ryby, mrożonki, nabiał, produkty tłuszczowe, słodycze, używki i alkohol). Po jednej najtańszej grupie produktów stwierdzono w sieciach Lidl (produkty sypkie) i Makro (napoje). Ani jednej najtańszej grupy produktów, nie było w październiku w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.

A to już wiesz?  Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu niższa o 13% niż przed rokiem

Podobnie jak w zeszłym miesiącu w największym stopniu w skali roku, staniały produkty sypkie (17,22%). Natomiast w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W październiku wzrost ten wyniósł 33,79% wobec 2020 r.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy