E-handel E-konsumenci E-konsument

Dynamika rozwoju sektora e-commerce Rola ekologii w łańcuchu dostaw

Dynamika rozwoju sektora e-commerce Rola ekologii w łańcuchu dostaw
Dynamika rozwoju sektora e-commerce Rola ekologii w łańcuchu dostaw Rynek e-commerce w Polsce z roku na rok notuje intensywne wzrosty, jednak dwa ostatnie lata były

Dynamika rozwoju sektora e-commerce
Rola ekologii w łańcuchu dostaw

Rynek e-commerce w Polsce z roku na rok notuje intensywne wzrosty, jednak dwa ostatnie lata były pod tym względem wyjątkowe. Pandemia dodatkowo przyspieszyła jego rozwój, ponieważ lockdowny wymusiły na konsumentach przeorientowanie się na zakupy online. Handel w Internecie nadal kwitnie i ma się tak dobrze, jak jeszcze nigdy dotąd. Zyskują na tym wszystkie podmioty zaangażowane w sprawne funkcjonowanie łańcucha dostaw, które odnalazły swoje miejsce w nowej, pandemicznej rzeczywistości. Branżę KEP w przyszłym roku czekają jednak nowe wyzwania, silnie utożsamiane z ewolucją ekologicznych trendów w e-commerce.

To właśnie logistyka w głównej mierze decyduje o sukcesie sprzedażowych platform online. Z raportu „E-commerce B2B – Biznes w sieci” przygotowanego przez Mobile Institute dla Santander Bank Polska wynika, że dla klientów najważniejsze są szybkość dostaw (54%) oraz ich terminowość (50%). Niemal 30% firm zapytanych o trendy w e-commerce B2B wskazało na wzrost znaczenia czasu dostawy. Największymi wyzwaniami dla branży KEP w najbliższym czasie będą natomiast digitalizacja, szybsza i sprawniejsza realizacja dostaw oraz wzrost znaczenia aspektów ekologicznych, co nabiera dodatkowego znaczenia w przypadku automatów do odbioru przesyłek kurierskich.

Pozytywny wpływ na środowisko
Wygoda jest jednym z pierwszych skojarzeń, które nasuwają się na myśl o automatach paczkowych. Ich sprawne funkcjonowanie wywiera pozytywny wpływ na środowisko, między innymi redukując emisję dwutlenku węgla w zakresie transportu, a także usprawniając pracę samych kurierów. Optymalizacji podlega również ostatnia mila dzięki zmniejszeniu liczby zwrotów lub ponowionych kursów w wyniku nieobecności adresata przesyłki. Automaty do odbioru przesyłek kurierskich to już nie tylko bezpieczny czy wygodny, ale przede wszystkim ekologiczny sposób odbioru zakupów online. Bezdotykowe urządzenia, intuicyjne w konfiguracji, które nie wymagają podłączenia do prądu i są obsługiwane za pomocą dedykowanej aplikacji, stanowią przyszłość całego rynku, wpisując się jednocześnie w zielone trendy.

A to już wiesz?  Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci w pandemii bardziej otwarci na nowości

Ekologia w parze z ekonomią
Rynek e-commerce skorzystał na wybuchu pandemii, ponieważ zakupy w głównej mierze przeniosły się do Internetu. Wzrosło tym samym zapotrzebowanie na bezpieczne przesyłki za pomocą automatów paczkowych. Z raportu amerykańskiego uniwersytetu MIT wynika, że zakupy online są bardziej ekologiczne od stacjonarnych. Ekologia, zero waste czy zrównoważony rozwój to nazwy tego samego trendu skupionego na działaniach ograniczających negatywny wpływ jednostek na środowisko. W przypadku e-commerce, bardzo często ekologia idzie w parze z ekonomią.

Zakupy online mogą być bardziej ekologiczne niż te w sklepie stacjonarnym z kilku powodów. Pierwszym jest redukcja śladu węglowego wynikająca z dostawy towaru bezpośrednio do domu klienta. Innym sposobem jest zrównoważona dostawa, która daje możliwość zaplanowania możliwie najbardziej efektywnej trasy przez przewoźnika, a także dostarczenie kilku przesyłek za jednym razem. Ślad węglowy dostawy jest liczony, dzieląc emisje z transportu przez liczbę przewiezionych produktów. Im więcej produktów jest przewożonych w konkretną lokalizację, tym mniejszy ślad węglowy.

Z drugiej strony, należy również pamiętać o opakowaniach. Powinny być wykonane z materiałów kompostowalnych lub z recyklingu. Dobrym wyborem są tutaj papier, plastik z recyklingu lub biodegradowalny. Patrząc szerzej, przyszłością dla e-commerce może okazać się rynek wtórny. Ekologiczne zakupy opierające się na używanych produktach coraz mocniej przebijają się w świadomości konsumentów.

Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy