Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim najszybciej rosnącym w całej Europie. Zamierza na tym skorzystać Grupa Allegro, która w Polsce ma już blisko 15 mln aktywnych kupujących i stopniowo kontynuuje międzynarodową ekspansję: w Słowacji z sukcesem wystartowała w marcu platforma Allegro.sk, debiutując niecały rok po Allegro.cz w Czechach. Kolejne platformy sprzedażowe Allegro uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Ważnym obszarem inwestycji grupy są kwestie środowiskowe i obniżanie emisji własnych CO2.
Jak pokazał ubiegłoroczny raport CBRE („E-commerce in the post-pandemic era”), przyzwyczajenia zakupowe Polaków trwale zmieniła pandemia COVID-19. Wywołany przez nią skok w rozwoju e-commerce w Polsce wyniósł 55 proc. (w Czechach sięgnął 48 proc., a w Rumunii 25 proc.), a tendencja wzrostowa utrzymała się nawet po zniesieniu lockdownów. Zakupy internetowe zyskały na popularności nawet wśród osób, które do tej pory nie kupowały w sieci, np. z pokolenia silver power.
Polska jest obecnie najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim najszybciej rosnącym w całej Europie (po Portugalii). Odpowiada za ponad 46 proc. zakupów online w regionie CEE i SEE. Na drugim miejscu pod tym względem znajdują się Czechy, z udziałem na poziomie prawie 17 proc., a na trzecim Rumunia, która odpowiada za ponad 9 proc. wydatków. Węgry, Słowacja, kraje Europy Południowo-Wschodniej i kraje bałtyckie odpowiadają łącznie za ok. 1/4 rynku.
– Rynek e-commerce w Polsce rośnie. Jesteśmy już po publikacji naszych kwartalnych wyników finansowych, które są nawet lepsze, niż przewidywaliśmy – mówi agencji Newseria Biznes Marta Mikliszańska, dyrektorka ds. publicznych i ESG w Grupie Allegro.
Platforma Allegro.pl na koniec marca br. miała 14,8 mln aktywnych kupujących, a ich liczba wzrosła już ósmy kwartał z rzędu. Wzrost wartości sprzedanych towarów brutto (GMV) w I kwartale br. w Polsce przyspieszył do 10 proc. r/r (do 13,6 mld zł), ponownie przewyższając dynamikę sprzedaży detalicznej, natomiast średnia wartość GMV na aktywnego kupującego wzrosła o 5,8 proc. r/r, do blisko 3,8 tys. zł rocznie. Klienci mogą wybierać spośród 445 mln ofert na blisko 130 mln produktów od ponad 150 tys. sprzedających.
– Mocno inwestujemy w ekspansję w regionie. W zeszłym roku otworzyliśmy platformę Allegro.cz w Czechach, kilka miesięcy temu ruszyliśmy ze sprzedażą w Słowacji i uruchomiliśmy platformę Allegro.sk. Tak więc widzimy bardzo duże zainteresowanie ze strony polskich konsumentów, ale zdobywamy też serca klientów w Czechach i w Słowacji i mamy nadzieję, że ten trend będzie zwyżkowy – mówi Marta Mikliszańska.
W całym regionie CEE Grupa Allegro ma już w tej chwili 20 mln aktywnych kupujących, z czego ponad 5 mln poza Polską. Zapowiada też dalszą, sukcesywną ekspansję – w majowym komunikacie grupa podała, że szacowane przez nią wydatki inwestycyjne w II kwartale br. mają wynieść 140–150 mln zł w Polsce i 25–35 mln zł za granicą. Wcześniej spółka informowała, że planuje uruchomić swoje platformy sprzedażowe na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Nowe pięć rynków umożliwi podwojenie bazy potencjalnych klientów.
– Jeśli chodzi o plany rozwoju, to jesteśmy konsekwentnie skoncentrowani przede wszystkim na doskonaleniu naszych procesów zakupowych tutaj w Polsce, na utrzymaniu naszych konsumentów. Natomiast równie ważnym kierunkiem rozwoju jest też międzynarodowa ekspansja, cross border. Nasza ekspansja w Czechach i Słowacji już się dzieje, ale w przyszłym roku i w kolejnych latach planujemy także wejście na inne rynki środkowoeuropejskie, więc w tym aspekcie dużo będzie się działo – mówi dyrektorka ds. publicznych i ESG w Grupie Allegro.
Jak wskazuje, jednym z wiodących trendów w e-commerce jest w tej chwili fakt, że konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na wszelkie niedociągnięcia związane z ekologią i zasadami zrównoważonego rozwoju. Konsekwentnie na znaczeniu zyskują też aspekty związane z odpowiedzialnym kupowaniem.
– Kwestie środowiskowe to jest coraz ważniejszy temat dla klientów. Z perspektywy e-commerce to są przede wszystkim dwie kwestie: transport i opakowania, a dla podmiotów takich jak Allegro również ograniczenie swoich własnych emisji, czyli dekarbonizacja swoich własnych operacji. Na tym się skupiamy. Przede wszystkim zamieniamy plastik na opakowania i wypełniacze, które pochodzą z recyklingu – nie tylko we własnych operacjach, oferujemy też bardzo dużą selekcję takich właśnie kartonów do wysyłki dla naszych sprzedających, z czego oni chętnie korzystają. Z drugiej strony kupujący zwracają też uwagę na to, jak wygląda dostawa, skąd mogą odebrać swoją paczkę. Tu zachęcamy ich, żeby decydowali się na odbiór z automatów paczkowych, ponieważ z naszych badań wynika, że ta forma dostawy jest o ponad 33 proc. mniej emisyjna niż tradycyjny kurier do drzwi – mówi Marta Mikliszańska.
Z badań Izby Gospodarki Elektronicznej („Odpowiedzialny e-commerce”) wynika, że aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem przy wyborze e-sklepu bierze pod uwagę już 35 proc. polskich klientów e-commerce. Obejmuje to nie tylko działania prośrodowiskowe, ale również elementy takie jak m.in. uczciwość praktyk biznesowych, informacje o zaangażowaniu społecznym marki i jej działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju, posiadane certyfikaty i stosowane standardy, dostępność e-sklepu dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz przejrzystość i dostępność informacji dla konsumenta. Co więcej, 73 proc. internautów deklaruje, że działanie e-biznesu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju pozytywnie wpływa na wizerunek w ich oczach. W czołówce najczęściej dostrzeganych i nieakceptowanych praktyk jest m.in. pakowanie małych produktów w za duże paczki albo pakowanie produktów spożywczych w foliowe woreczki i reklamówki. Coraz częściej badani e-konsumenci dostrzegają też problem braku opcji odbioru paczki w dedykowanych punktach, co redukuje ekonomiczne i ekologiczne koszty tzw. ostatniej mili.
– Cały czas szukamy rozwiązań, które pozwolą nam zmniejszyć ślad węglowy w dostawach – podkreśla Marta Mikliszańska. – My przede wszystkim najpierw bardzo dokładnie mierzymy ten ślad, bo musimy wiedzieć, jak on wygląda, żeby nim dobrze zarządzać. Jako firma technologiczna wykorzystujemy w tym celu model predykcji, nasze rozwiązania machine learningowe, czyli sztuczną inteligencję, która pozwala nam na lepszą geolokalizację, skrócenie czasu i miejsca dostawy – właśnie po to, żeby wyeliminować sytuacje, kiedy kurier jeździ kilkukrotnie do tego samego miejsca, a automat paczkowy jest już wypełniony. Chodzi o to, żeby redukować, nawet w małym zakresie, ale przy naszym wolumenie przewozów i wolumenie paczek to ma duże znaczenie.
Grupa Allegro opublikowała w maju swój raport ESG za 2023 rok, który uwzględnia najnowszą, unijną dyrektywę CSRD dotyczącą raportowania zrównoważonego rozwoju i który podsumowuje realizowane w poprzednim roku inicjatywy. Publikacja pokazuje m.in., że w całej grupie w ub.r. emisje gazów cieplarnianych z zakresu 1 i 2 spadły o 5 proc., a udział zrównoważonych opakowań we własnych operacjach kształtował się na poziomie 49 proc.
Według prognoz firmy doradczej PwC do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce ma wzrosnąć do poziomu 187 mld zł (w 2020 roku przekroczyła 100 mld zł), a udział internetowego handlu w całości sprzedaży detalicznej na koniec tego okresu wynieść ma już 17 proc. Ponad połowa tego wzrostu ma pochodzić z trzech kategorii: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody. Według analityków zmiana struktury popytu i podaży spowoduje też, że do 2027 roku liczba e-konsumentów w Polsce zwiększy się o 3,4 mln. Eksperci PwC spodziewają się również wzrostu udziału w handlu online takich graczy jak Allegro czy Amazon, z 45 do ponad 55 proc. w 2027 roku.